Ca de obicei, blogul Raffa se dovedeste a fi o sursa
minunata de inspiratie si solutii practice in ceea ce priveste ecologia si multe chestiuni legate de mediu si societate (daca stiti franceza vi-l recomand cu caldura). Ultimul articol este
motivat de filmul Home (daca inca nu l-ati vazut, astazi e ultima zi in care o mai puteti face, pe YouTube... sariti peste genericul de inceput si final ca sa nu va ingretosati prea tare) si prezinta 10 propuneri de actiuni
constructive, ce pot fi adoptate (aproape) in totalitate, de catre oricine, pentru a ne schimba incetul cu incetul modul de viata actual cu unul mai responsabil si constient.
M-am gandit ca o astfel de lista merita sa fie impartasita asa ca iata adaptarea celor 10 propuneri, cu info si observatiile mele legate de ele.
1. Diminuarea consumului de energie pe toate
planurile.
trecerea la becuri economice dpdv energetic
izolarea locuintei
clasa A la aparatura electrica&electronica
atentie la: stinsul luminii in camere nelocuite, oprirea aparatelor cand nu sunt folosite,
evitarea gadgeturilor de tot felul etc.
folosirea cat mai rar a masinii - inlocuirea cu mersul pe bicicleta, pe jos si cu mijloacele de
transport in comun
folosirea cat mai rar a avionului - e de preferat trenul..sau vaporul:)
reducerea temperaturii din casa/birou iarna si reducerea folosirii aparatelor de aer conditionat
vara
consumarea de fructe si legume cultivate local si de sezon (in loc de produse aduse de peste mari si
tari cu consum enorm de carburant pt transport sau crescute in sere cu consum mare de energie)
reducerea timpului petrecut pe internet. Stiu, e greu si pare inutil si stupid insa e incredibil cata
energie mananca serverele si tot sistemul folosit pt a transmire informatii pe vasta retea mondiala. Sper sa mai revin pe acest subiect, am citit cateva articole interesante care mi-au dat de
gandit.
2. Diminuarea sau renuntarea la consumul de carne
industria crescatoare de animale produce mai multe gaze cu efect de sera decat transportul global (cu
alte cuvinte punand problema cumva la modul absolut, daca nu vreti sa renuntati la masina dar va pasa de mediu, cea mai la indemana solutie ramane sa va diminuati/renuntati la consumul de
carne)
printre gazele cauzate de cresterea animalelor se numara metanul (un efect cu 20% mai puternic in
fenomenul incalzirii globale decat CO2), oxidul de azot (putere de incalzire de 296 de ori mai mare ca CO2) si amoniacul (una din cauzele ploilor acide). sursa
pentru a produce un kg de carne e nevoie de 3 kg de cereale si aproximativ 16000 litri de apa virtuala
(se calculeaza apa folosita pt cresterea animalelor, pt culturile destinate hranirii acestora, prelucrarea carnii etc) (sursa) - deci carnea nu este un aliment rentabil
consumul de carne (in crestere la ora actuala la nivel global) atrage dupa sine defrisari masive pt a face
loc culturilor de cereale folosite ca furaje - printre consecintele defrisarilor se numara nu doar cresterea de CO2 emis in atmosfera cat si fenomenul de desertificare, saracirea
solurilor si, nu in ultimul rand, probleme de ordin social (fermierii primesc subventii masive pt a planta monoculturi, monoculturile cer defrisari, distrug biodiversitatea si saracesc
solurile, fermierii devin saraci si ignorati - asta e povestea pe scurt)
zootehnia este una din cauzele majore ale poluarii apelor prin nitrati si nitriti, care polueaza
panzele freatice facand apa inutilizabila pt consum intern
aspecte de ordin etic, moral, filosofic, medical - carnea e un aliment de care ne putem dispensa
(faimoasele proteine se gasesc in nenumarate plante si cereale), a carui producere cauzeaza inevitabil suferinta.
3. Transformarea in consumatori responsabili. Desi nu imi place in mod
deosebit atributul de consumator, sunt de acord cu faptul ca participarea la comert e o parte integranta a vietii in general asa ca macar sa o facem in cunostinta de cauza.
evitati produsele poluante si nesanatoase: produse de intretinere, produse cosmetice, alimente
(incercati sa consumati cat mai mult bio insa atentie la capcana bio-ului adus de peste mari si tari! - preferati si incurajati productia locala si nationala de alimente
bio)
evitati produsele ce atrag dupa sine mari dezastre ecologice (soia din export si uleiul de palmier ce
sunt cauza principala a defrisarilor padurii tropicale, soia si alte organisme modificate genetic din tara
etc.)
incercati sa aflati cine produce produsele pe care le cumparati, care e politica firmei respective etc
( de ex, daca sunteti vegetarieni, nu cumparati pateuri vegetale de la firme ce au ca produs principal carnea si derivatii sai pt ca astfel sustineti industria carnii; daca va plac sucurile
acidulate nu consumati Coca Cola, care epuizeaza resursele subterane de apa din India in timp ce populatia moare de sete (pe langa alte nenorociri pe care le face firma asta)ci alegeti alta firma, sucuri sunt pe toate drumurile etc.)
ca regula generala, e de preferat sa sustineti micii producatori de orice (mancare, haine,
cosmetice etc) decat marile firme al caror capital e bagat in chestii mai putin curate, de care consumatorii nu afla (aproape) niciodata
pastrati-va simtul critic - nu orice chestie pe care scrie bio sau natural e neaparat asa, la fel cum
nu orice firma ce merge la plantari de copaci si se da "verde" devine automat responsabila social si ecologic.
4. Alegerea unei banci responsabile. In Romania se pune prea putin
accent (de fapt cred ca nu se pune deloc) pe transparenta investitiilor pe care le fac bancile. Banii nostri din conturile noastre bancare sprijina actiuni din cele mai diverse si nu
intotdeauna corecte si, din pacate, deocamdata nu avem in tara banci ale caror bani sa fie inscrisi in cauze ecologice sau sociale. Sper ca in timp se va redresa situatia si ca romanii nu vor mai
fi lihniti dupa credite si ajutoare de la FMI, ingnorand ce se intampla de fapt cu banii respectivi (de unde vin si unde se duc).
O sursa de informatii extrem de utila este BankTrack, o retea mondiala de asociatii ce ia urmele banilor din sectorul privat, astfel incat orice client al unei banci sa poate vedea unde se duc banii pastrati in
banca respectiva (valabil si pt companiile de asigurari, casele de pensii etc). Din pacate nu exista nici o analiza a bancilor din tara in schimb sunt cateva articole despre Centrala de
la Cernavoda si fonduri externe. Daca locuiti in afara Romaniei, aveti sanse sa gasiti mai multe info despre alte banci.
5. Educarea copiilor in spiritul respectului fata de mediu si fata de ceilalti
oameni. La punctul asta as putea scrie un mic roman:)) dar ma voi limita la cateva aspecte:
copiii invata din fapte, nu din vorbe - cu cat parintii sunt mai constienti de faptele lor si de
repercursiunile acestora, cu atat copiii vor fi mai bine "echipati" in intelegerea vietii si mai responsabili
invatati-va copiii sa fie cat mai autonomi, incurajati-le increderea in propriile lor capacitati ("lasa
puiule, ca fac eu asta, e prea greu pt tine" e o atitudine de evitat!)
invatati-va copiii ca toate elementele acestei lumi sunt in interdependenta si ca orice lucru/fiinta,
oricat de mic e important si are un rol in mentinerea echilibrului general
invatati-va copiii solidaritatea - e un instrument al evolutiei
iubiti-va copiiii si mai ales aratati-le-o!
6. Reinnoirea contactul cu natura si pastrarea
biodiversitatii
incercati sa petreceti cat mai mult timp in natura, in special daca locuiti la oras (citadinii uita
atat de usor ce inseamna natura, fapt ce duce la indiferenta fata de mediu)
daca aveti gradina - cultivati-o (incecati sa obtineti seminte de soiuri mai rare sau in curs de
disparitie), daca stati la bloc cultivati plante aromate sau/si umpleti-va casa de flori (in ghivece, bineinteles - florile taiate sunt un mod de a distruge biodiversitatea, nu de a o
pastra)
cand mergeti la iarba verde sau in drumetii - strangeti gunoiul pe care-l produceti (eventual puteti
aduna si ce-au lasat altii, nu e nimic rusinos in asta)
7. Economisirea apei
dus in loc de baie
consum redus de apa la WC
oprit apa in timpul spalarii pe dinti
apa de ploaie pt udat plantele
redus consumul de carne (vezi mai sus)
redus spalatul masinii
evitarea aruncarii de uleiuri si alte substante nocive in canalizare
8. Solidaritatea, implicarea civica si alternativele economice. In
tara nu avem prea multe exemple de actiuni solidare, cum ar fi orasele de tranzitie (va voi mai
vorbi sigur despre ele, pana atunci puteti vedea un documentar introductiv fain - pe blog, in dreapta la linkuri - " In Transition "), LETS-urile sau eco-cartierele insa incep sa apara si la noi diverse activitati deci suntem pe drumul
cel bun.
Este perfect cate un articol de genul asta din timp in timp. Apropo de ASAT, m-am inscris si tocmai am primit primul "cos de legume" :) Sunt "furnizate" dintr-un sat de langa Timisoara, crescute sub o supraveghere (dar nu ceva rigid), ca sa nu fie stropite cu substante artificiale. Este ciudat totusi ca pana acum romanii consumau chipsuri si mere turcesti din supermarket, iar in prezent, sub snobismul modei "bio" stramba din nas la produsele romanesti, pentru ca nu au certificat ecologic. Nu ii inteleg. In tara noastra inca mai exista mici producatori sau chiar tarani care cultiva fara erbicide, si totusi romanul modern cumpara alimente cu certificat bio importate din alte tari. Este drept ca la noi nu este acoperit tot necesarul de produse de catre producatorii locali, dar macar ceea ce este romanesc si natural cred ca putem pune inaintea a ceea ce este importat.
Commentaire n°1
posté par
sideris
le 14/06/2009 à 20h00
ma gandeam eu ca esti membra ASAT, felicitari! de fapt, pe blogul tau am vazut prima data linkul la ei, pana atunci nu stiam ca exista si-n tara. si eu sunt inscrisa intr-unul, dupa lungi cautari si asteptari (in Franta reteaua e ff plina, lumea se bate pe asociatiile astea:) ) si pot zice ca e minunat! am fost la ferma taranului nostru, incepem sa ne imprietenim intre noi pe grupuri de interese, de cateva ori pe an suntem "de serviciu" la impartirea legumelor, e chiar fain. plus ca ma bucur f tare ca toate legumele imi vin de la o distanta relativ mica si nu din Spania! am mai scris, si aici magazinele bio fac afaceri si aduc produse de la sfantu asteapta pe care clientii le cumpara cuminti, fara prea multe intrebari! e de inteles ca asta se intampla si in tara si peste tot, probabil:( ...dar e revoltator! eu zic sa scrii un articol despre ASAT si experienta ta cu ei..si eu am in plan unul si, cine stie, poate starnim interesul pt produsele locale:)
Commentaire n°2
posté par
rebeca
le 14/06/2009 à 21h23
Da, vreau sa scriu despre ASAT, desi aici nu e asa cum e in Franta - adica nu stam sa ne cunoastem intre noi, iar la vizita la ferma respectiva chiar nu am fost deoarece nu am masina (sunt total anti-sofat) si altfel nu se putea. In fine, conteaza ca sunt destui inscrisi, indeosebi tineri, deci lumea este deschisa la produsele locale, chiar daca nu avem acel spirit colegial despre care povestesti tu... inca.
Commentaire n°3
posté par
sideris
le 14/06/2009 à 21h47
fiind primul ASAT din tara e normal sa mearga mai catinel:) ...cu timpul, are sanse sa devina si un mijloc de socializare. iar pt mersul la ferma noi ne-am grupat si am facut car sharing, ca sa nu-si aduca toti masinile si mai ales ca sa aiba cum veni si cei fara vehicul. e timpul sa invatam toate astea si in tara si cred ca e destul de fezabil, mai ales ca-mi spui ca e multa lume inscrisa in grupul din Timisoara.
Commentaire n°4
posté par
rebeca
le 15/06/2009 à 07h14
bravo ai dreptate. sa stii ca fiecare trebuie sa facem cate ceva in legatura cu viata acestei planete! eu in ultimul timp incerc sa cresc conifer din samanta! La anul poate ca o sa ma bag pe pomi fructifieri. am un terenb si am aflat de compost. nu tre sa arunci burienile produse tre sa le pui intr-un locsi sa lasi natura sa-si ia din nou ce noi am consumat!
Commentaire n°5
posté par
Bogdan Andrei
le 03/07/2009 à 23h22
multumesc pt comentariu, Andrei! ma bucur ca ai inceput sa plantezi copaci, sunt extrem de importanti pt combaterea eroziunii solului, reducerea de CO2 din aer etc.
compostul e si el o idee minunata. daca locuiesti la casa, poti face compost din toate resturile menajere, excelent pt imbogatirea solului. e de ajuns sa pastrezi gunoiul biodegradabil intr-un recipient separat si apoi sa-l depozitezi intr-un loc special, in curte sau gradina. treptat, gramada de gunoi se va transforma intr-un pamant f hranitor pt sol si pt tot ce creste pe el.
Commentaire n°6
posté par
rebeca
le 05/07/2009 à 09h54
Interesant articol...bine de stiut :)
Commentaire n°7
posté par
Sorina
le 16/07/2009 à 11h30
bune de stiut si, mai ales, de aplicat:). multumesc pt comentariu, Sorina!
Commentaire n°8
posté par
rebeca
le 20/07/2009 à 18h47
Fain articolul, dar eu nu văd nici o problemă cu atributul de consumator. Orice trăieşte trebuie să consume pentru a putea continua să trăiască. Facem parte cu toţii din marea reţea a vieţii şi din cauza asta trebuie să consumăm, pentru ca în final să putem şi noi fi consumaţi la rândul nostru.
Commentaire n°9
posté par
Gab
le 18/08/2009 à 15h21
la modul general bineinteles ca nu e nici o problema cu verbul si actiunea de a consuma - simplul fapt de a nu mai consuma aer sau apa sau hrana atrage dupa sine un sfarsit inevitabil. in schimb, consumul la care ma refer eu in text nu e unul al necesitatilor ci e de-a dreptul un supra-consum, inteles, din pacate, ca fiind absolut necesar prin prisma societatii de consum. din punctul asta de vedere am o problema cu atributul de consumator - acceptarea acestui nume inseamna acceptarea implicita a ideii de consum ca scop al vietii: traim ca sa muncim, muncim ca sa castigam bani, castigam bani ca sa consumam la nesfarsit chestii inutile, consumatoare de resurse si de timp si, intr-un final, foarte daunatoare atat mediului cat si propriei dezvoltaripersonale. in calitate de consumatori ne definim si evaluam viata in functie de bunurile consumate, ceea ce ne face sa fim mai putin atenti la alte aspecte mai importante (dezvoltarea personala, relationarea cu ceilalti, interdependenta intre toate elementele acestei lumi etc etc). eu, una, prefer sa aleg alta paradigma, in care nu sunt apelata cu atributul de consumator si in care incerc sa-mi simplific viata cat mai mult. ar trebui sa ma numesc nu consumatoare ci simplificatoare:)). sau, in cel mai rau caz, consum'actoare, cum se zice in spatiul francofon, adica o consumatoare avizata (desi, si in cazul asta, accentul e tot pe consumator, mai mult decat pe actor).
multumesc pt comentariu!
Commentaire n°10
posté par
rebeca
le 19/08/2009 à 11h34
Da, mă gândeam eu că la asta te referi şi cred că ai dreptate. Consumăm mult mai mult decât avem nevoie.
Dar în acelaşi timp văd în multe discursuri ecologiste tendiţa de a privi omul ca ceva complet separat de restul, şi vroiam doar să subliniez faptul că asta nu-i chiar aşa.
Cred că dacă ne-am da seama cât de conectaţi suntem cu tot ceea ce e în jur, problemele actuale ar fi mult diminuate.
Mulţumesc şi eu pentru răspuns.
Commentaire n°11
posté par
Gab
le 19/08/2009 à 11h45
cu siguranta ca omul nu e separat ci chiar extrem de conectat de tot ce-l inconjoara, la fel, ca si celellate organisme ce populeaza micuta noastra planeta. asta e un subiect la care eu sunt foarte sensibila.
din pacate umanitatea a ajuns la un grad de "dezvoltare" in care e (aproape) total oarba la interdependenta dintre chestii. antropocentrismul si moda e tot ce conteaza.
un mic exemplu edificator - am vazut recent o reclama la bere in care niste tineri dintr-un parc reusesc, prin simpla deschidere a capacului de bere, sa transforme peisajul de picnic cu verdeata si copaci intr-unul ce include marea, o plaja si, desigur, multa distractie. adica natura e doar un accesoriu al omului, ce poate fi schimbat in functie de ce-i trece lui prin cap (in cazul de fata pt a spori gradul de "fun" si distractie"). mi s-a parut f revoltatoare reclama dar si f concludenta pt tipul de viata pe care suntetem invatati sa-l traim.
si, da, ai dreptate, nici ecologistii nu-si dau prea mult osteneala sa faca un pic de lumina in directia interdependentei dintre om si natura desi esenta ecologiei ar fi tocmai studiul relatiilor dintre sisteme. mai e ceva de munca!
Commentaire n°12
posté par
rebeca
le 19/08/2009 à 12h14
Eu sunt foarte pornit împotriva antropocentrismului. Poate că ai vreme odată să citeşti şi articolul ăsta al meu: http://www.gab.ro/2009/07/natura/
Commentaire n°13
posté par
Gab
le 19/08/2009 à 12h29
Apropo de ASAT, m-am inscris si tocmai am primit primul "cos de legume" :) Sunt "furnizate" dintr-un sat de langa Timisoara, crescute sub o supraveghere (dar nu ceva rigid), ca sa nu fie stropite cu substante artificiale. Este ciudat totusi ca pana acum romanii consumau chipsuri si mere turcesti din supermarket, iar in prezent, sub snobismul modei "bio" stramba din nas la produsele romanesti, pentru ca nu au certificat ecologic. Nu ii inteleg. In tara noastra inca mai exista mici producatori sau chiar tarani care cultiva fara erbicide, si totusi romanul modern cumpara alimente cu certificat bio importate din alte tari. Este drept ca la noi nu este acoperit tot necesarul de produse de catre producatorii locali, dar macar ceea ce este romanesc si natural cred ca putem pune inaintea a ceea ce este importat.
de fapt, pe blogul tau am vazut prima data linkul la ei, pana atunci nu stiam ca exista si-n tara. si eu sunt inscrisa intr-unul, dupa lungi cautari si asteptari (in Franta reteaua e ff plina, lumea se bate pe asociatiile astea:) ) si pot zice ca e minunat! am fost la ferma taranului nostru, incepem sa ne imprietenim intre noi pe grupuri de interese, de cateva ori pe an suntem "de serviciu" la impartirea legumelor, e chiar fain. plus ca ma bucur f tare ca toate legumele imi vin de la o distanta relativ mica si nu din Spania! am mai scris, si aici magazinele bio fac afaceri si aduc produse de la sfantu asteapta pe care clientii le cumpara cuminti, fara prea multe intrebari! e de inteles ca asta se intampla si in tara si peste tot, probabil:( ...dar e revoltator!
eu zic sa scrii un articol despre ASAT si experienta ta cu ei..si eu am in plan unul si, cine stie, poate starnim interesul pt produsele locale:)
iar pt mersul la ferma noi ne-am grupat si am facut car sharing, ca sa nu-si aduca toti masinile si mai ales ca sa aiba cum veni si cei fara vehicul. e timpul sa invatam toate astea si in tara si cred ca e destul de fezabil, mai ales ca-mi spui ca e multa lume inscrisa in grupul din Timisoara.
compostul e si el o idee minunata. daca locuiesti la casa, poti face compost din toate resturile menajere, excelent pt imbogatirea solului. e de ajuns sa pastrezi gunoiul biodegradabil intr-un recipient separat si apoi sa-l depozitezi intr-un loc special, in curte sau gradina. treptat, gramada de gunoi se va transforma intr-un pamant f hranitor pt sol si pt tot ce creste pe el.
eu, una, prefer sa aleg alta paradigma, in care nu sunt apelata cu atributul de consumator si in care incerc sa-mi simplific viata cat mai mult. ar trebui sa ma numesc nu consumatoare ci simplificatoare:)). sau, in cel mai rau caz, consum'actoare, cum se zice in spatiul francofon, adica o consumatoare avizata (desi, si in cazul asta, accentul e tot pe consumator, mai mult decat pe actor).
multumesc pt comentariu!
Dar în acelaşi timp văd în multe discursuri ecologiste tendiţa de a privi omul ca ceva complet separat de restul, şi vroiam doar să subliniez faptul că asta nu-i chiar aşa.
Cred că dacă ne-am da seama cât de conectaţi suntem cu tot ceea ce e în jur, problemele actuale ar fi mult diminuate.
Mulţumesc şi eu pentru răspuns.
din pacate umanitatea a ajuns la un grad de "dezvoltare" in care e (aproape) total oarba la interdependenta dintre chestii. antropocentrismul si moda e tot ce conteaza.
un mic exemplu edificator - am vazut recent o reclama la bere in care niste tineri dintr-un parc reusesc, prin simpla deschidere a capacului de bere, sa transforme peisajul de picnic cu verdeata si copaci intr-unul ce include marea, o plaja si, desigur, multa distractie. adica natura e doar un accesoriu al omului, ce poate fi schimbat in functie de ce-i trece lui prin cap (in cazul de fata pt a spori gradul de "fun" si distractie"). mi s-a parut f revoltatoare reclama dar si f concludenta pt tipul de viata pe care suntetem invatati sa-l traim.
si, da, ai dreptate, nici ecologistii nu-si dau prea mult osteneala sa faca un pic de lumina in directia interdependentei dintre om si natura desi esenta ecologiei ar fi tocmai studiul relatiilor dintre sisteme. mai e ceva de munca!